2020 is al halverwege, een jaar zoals geen ander dus kijken we terug op de foodtrends van dit jaar. Er werd volop naar inspiratie en recepten gezocht, thuis koken werd namelijk extra belangrijk toen de horeca gedwongen zijn deuren moest sluiten. Een erg goede trend, die wat mij betreft altijd mag blijven.
Afhalen en uit eten in eigen huis werd daarna de trend, om de horeca te steunen. Aangezien ik jarenlang als (chef)kok heb gewerkt vind ik dit ook een goede trend. Nog meer trends die wat mij betreft elk jaar terug mogen komen zijn het verbouwen van eigen groenten en fruit, minder voedselverspilling en meer lokale producten kopen.
Lokaal
Lokale producten zijn steeds vaker te koop bij de supermarkt. Ook worden er steeds meer producten direct bij de producent of de boer gekocht.
Moestuin, eigen eten verbouwen
Steeds meer mensen hebben een eigen moestuin of kruidentuin. Groot of klein, in de tuin, een volkstuin of op het balkon.
Eigen drank maken
Eigen bier brouwen kennen we inmiddels wel, maar nu zijn er ook pakketten te koop om zelf wijn te maken.
Drankjes met minder alcohol of alcoholvrij
Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat er steeds meer vraag is naar drankjes met minder alcohol. Ook drankjes die alcoholvrij zijn zoals mocktails zijn dit jaar extra populair.
Ijs met alcohol
In de zomermaanden is iedereen dol op ijs, van schepijs tot softijs en sorbet ijs. Dit jaar zijn de ijssoorten met alcohol extra populair, denk hierbij eens aan Baileys ijs.
Intermittent fasting
Diëten zijn er in allerlei verschillende vormen, dit jaar proberen de meeste mensen de methode 'intermittent fasting'. Eigenlijk is het geen dieet, maar een manier van eten. Een deel van de dag doe je aan vasten, oftewel je eet dan niets en een ander deel van de dag mag je wel eten. Het heet dan ook wel 'intermittent vasten' of 'onderbroken vasten'.
Plastic vrij
Steeds meer producten worden niet verpakt of verpakt in papier, karton of ander gerecycled materiaal. Waar er eerder een heel stuk minder op werd gelet, is het dit jaar steeds belangrijker voor bedrijven en consumenten.
No waste
Het verspillen van eten is zonde van het geld, niet goed voor het milieu en er komt ook nog eens onnodig veel afval door. Dit jaar worden mensen hier extra bewust van, minder vaak boodschappen doen is ook nog eens beter voor je budget.
Vegan
Veganisme wordt steeds populairder, dit jaar hoor je er steeds meer over. Er bestaan daardoor steeds meer vleesvervangers en veganistische producten in de supermarkten en op menukaarten van restaurants.
Flexitarisch
Door alle vleesvervangers vinden mensen het ook steeds makkelijker om een paar keer per week geen of minder vlees te eten. Veel mensen zijn niet persé vegetariërs, maar zij eten wel regelmatig maaltijden zonder vlees. Veel mensen kiezen ervoor om geen vleesvervangers te gebruiken, maar gerechten met extra groenten en peulvruchten.
Andere soorten melk
Er bestaan ontzettend veel soorten melk, zoals bijvoorbeeld havermelk, rijstmelk, amandelmelk, kokosmelk of sesammelk. Er komen er steeds meer bij en deze worden ook steeds populairder en niet alleen bij mensen met een lactose intolerantie.
Pepers - héét
Pittig eten was al populair, maar dit jaar maken ook veel mensen bijvoorbeeld hun eigen sambal. Extra fijn dat je deze dan naar eigen smaak kunt aanpassen.